אירוע וירטואלי על נגישות לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות 2014

היום, 3 בדצמבר 2014 הוא היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות. תאריך זה בשנה צוין לראשונה על ידי העצרת הכללית של האו"ם בשנת 1992 כ"יום הנכה הבינלאומי". החל משנת 1998, כאשר נחקק בישראל "חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות", נקבע יום זה גם בארץ במטרה לקדם את רעיונות החוק, ולהנחילם לכלל הציבור הרחב.
עד לשנה זו, ציינה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות יום זה ע"י כנס שנתי. השנה מארגנת הנציבות, בשיתוף עם ארגונים רבים של ולמען אנשים עם מוגבלויות, פעילות שטח בפריסה ארצית בה אנשים עם ובלי מוגבלות נכנסים לעסקים קטנים כדי להסביר על נפלאות הנגשת העסק שלהם לכלל האנשים עם מוגבלויות שונות. בנוסף, יהיו ביום זה אזכורים באמצעי התקשורת לנושא נגישות עסקים קטנים.
גם אנשים מן הקהילה האוטיסטית ישתתפו בפעילות הסברה זו. בנוסף, אנו מקיימים אירוע וירטואלי כדי לעורר מודעות לצרכי הנגישות של אנשי המגוון האוטיסטי. האירוע מתקיים כאן וכן בדף הפייסבוק של אס"י. אנו קוראים לאנשי המגוון האוטיסטי המעוניינים להשתתף באירוע הווירטואלי לשלוח לנו תיאורים וסיפורים על חוויות הנוגעות לנגישות לעסקים ולשירותים.
נגישות היא חלק מעולם-המושגים של המודל הביקורתי למוגבלות. לפי מודל זה, מוגבלות איננה ליקוי שיש לאדם מסוים. מוגבלות היא אכן תוצאה של שוני (גופני, חושי, שכלי או נפשי) אך השוני הופך למוגבלות כאשר התנאים הסביבתיים והאנושיים בחברה אינם מתאימים לסגנון ההתנהלות הטבעי לאדם. דוגמה ידועה היא של אדם המתנייד בכיסא גלגלים. גרם-מדרגות מהווה עבור אדם זה חסם, אשר הופך את השוני בניידות למוגבלות – אדם זה לא יוכל לגשת למקום שמדרגות מובילות אליו. התקנת שיפוע תסיר את החסם ותאפשר לאדם לגשת למקום. בדומה, מידע המוגש בדפוס מהווה חסם עבור מי שאינו קורא. אספקת המידע בקובץ אלקטרוני (המאפשר הגדלה של הכתב ו/או שימוש בתוכנת הקראה) מסירה את החסם ומנגישה את המידע. חברה נגישה היא חברה שמתוכננת באופן שמביא בחשבון סגנונות פעולה רבים ומגוונים, וכך מאפשרת השתתפות שוויונית ומכבדת לאנשים עם סוגים רבים של שוני. הזכות לנגישות היא חלק בלתי נפרד מן הזכות לשוויון לכל בני האדם: הזכות להימצא במרחב הציבורי וליהנות מכל מה שהחברה מציעה. כפי שמנסח זאת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ״ח־1998, סעיף 19 א': ″נגישות″ – אפשרות הגעה למקום, תנועה והתמצאות בו, שימוש והנאה משירות, קבלת מידע הניתן או המופק במסגרת מקום או שירות או בקשר אליהם, שימוש במתקניהם והשתתפות בתכניות ובפעילויות המתקיימות בהם, והכול באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי.
באילו חסמים נתקלים אנשי המגוון האוטיסטי, וכיצד ניתן להסיר חסמים אלה? נהוג לחלק את צרכי הנגישות לשני חלקים עיקריים: נגישות הסביבה הפיסית, ונגישות השירות. דוגמא לסביבה פיסית שאינה נגישה לאנשי המגוון האוטיסטי היא סביבה רועשת, צפופה ועמוסה באי-סדר. נגישות השירות נוגעת יותר ליחס בין נותן השירות למקבלו ולהליכים הקשורים בקבלת השירות (למשל המתנה בתור, מילוי טפסים).
אנו קוראים לכל מי שרוצה ומוכן לשלוח לנו סיפורים וחומרים בנושא. יתן לכתוב בתגובות כאן, או לשלוח לדוא"ל autistics.il@gmail.com. אנו מקווים שאירוע זה יתרום למשמעות של הנגשת והתאמת העסקים לצרכינו כאנשים אוטיסטים.


פורסם בתאריך:
על ידי:

2 תגובות על “אירוע וירטואלי על נגישות לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות 2014”

    • די עם ההתנשאות של ה״נורמלים״. היו חכמים ולימדו ליצור קשר עם האוט׳ בדרך שלהם ולא לכפות את דרכינו, וכך ניטיב להבינם ולהעריך אותם בקריטריונים אחרים משלנו. הערכה של סגולותיהם ויכולתם. אנחנו צריכים לפתוח להם חלון ולא הם לנו. להנגיש להם את עולמנו בכלים שלהם.

      חנה אם לאוטיסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *